Dialekter - skånska

Nyss hemkommen från landets mer södra delar, denna gång Småland, så förundras jag över hur olika dialekter kan vara.
 
För er som inte haft en viss skånsk idrottslärare i Upplandsbro gymnasiet så ska jag säga er att där har ni gått miste om något.
Denna man kan mycket om de flesta bollsporter
Han gör konstiga uttal på vissa ord (där jag är säker på att Räk kan hålla med.)
Och han pratar skånska!

Ja, det är väl inte så speciellt tycker väl ni, men jag ska säga er att denna skånska har förändrat en hel drös av människors ordval, t.ex. uttrycket "Jaadååee" som på ren svenska betyder ungefär: "Ja, det är klart" eller "Ja, visst". Uttrycket kan användas vid de flesta sammanhang, t.ex. när någon frågar, vinner du den här bollen? "Jaadååee" svarar man självklart.

Summa sumarum; denna lärare har förändrat en hel del människors användande av uttryck som "Jaadååee", vilket för mig är mycket fascinerande. Kanske kan ni på just denna blogg någon gång exklusivt få höra detta uttryck inspelat av någon vällärd människa, men jag säger bara kanske! Håll utkik för mer information!


//Munken

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0